Atelier de arhitectură cu noimă





despre noi   •   proiecte   •   jurnal   •   contact  

Locuri de visare printre cărți



PROGRAM ︎ Reabilitare bibliotecă școală 
CLIENT ︎ FONTIS pentru Școala „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Dobrovăț 
LOCALIZARE ︎ sat Dobrovăț, comuna Dobrovăț, jud. Iași, România

SUPRAFAȚA ︎ 40 mp

STATUS ︎ Concept | 2020

CONCEPT ARHITECTURĂ ︎ APLUSNOIMA ︎ Alexandra Berdan, Alina Andriescu

TEXT  ︎ Alexandra Berdan, Oana Filip



Întotdeauna mi-am imaginat Paradisul ca un fel de bibliotecă.

Jorge Luis Borges

︎


În funcție de utilizarea lor, cărțile au capacitatea de a construi un spațiu pentru imaginație și reflecție greu de egalat. Reprezintă un univers de descoperire și creștere pe care fiecare îl poate devora într-un ritm propriu. Nu degeaba se spune că nu e întâmplător momentul în care o carte îți cade în brațe. Poate atunci ești pregătit să o deslușești cu adevărat.

Federația Organizațiilor Neguvernamentale de Tineret din Iași—FONTIS este structura reprezentativă de tineret din județul Iași. Implementează Programul „Iași— Capitala Tineretului din România 2019-2020” (ICTR), în cadrul căruia reabilităm, în parteneriat, biblioteca școlii „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Dobrovăț.

E o provocare pe care am acceptat-o cu încredere că putem gândi felul în care bibliotecile sunt înțelese și consumate. Impactul lor depășește cu mult scopul primar, respectiv de inventariere și depozitare de cărți.



planul  școlii ︎


actuala bibliotecă ︎


plan bibliotecă ︎


Deși suficientă ca dimensiuni pentru a satisface funcțiunea propusă, biblioteca este grevată de o serie de circulații și relații deficitare cu spații anexe (băi, depozitări).  Astfel, biblioteca actuală nu funcționează ca un spațiu de tip „destinație”, ci ca un spațiu de trecere.

Biblioteca este o componentă importantă a resurselor educaționale pentru copiii de la Școala Dobrovăț, deși în prezent este mai mult un depozit decât un spațiu de care ei să beneficieze per se. 

Spațiul în care va fi amenajată biblioteca este o cameră de 40mp,  situată la primul etaj din clădirea școlii.

Proiectul va fi implementat din granturi și cu ajutorul voluntarilor. Din economie de mijloace, am ales să ne concentrăm eforturile pe realizarea efectivă a bibliotecii și am redus intervențiile funcționale majore la minim: fără demolări, gesturi radicale sau materiale scumpe. Intervențiile asupra anexelor se rezumă la reparații și vopsitorii. 
concept ︎

Am reușit să privim neajunsurile spațiului ca pe niște oportunități pe care le putem valorifica, iar fluxurile de trecere ca pe niște trasee ce modelează spațiul și îl transformă într-o experiență în sine.


Zonele din afara lor devin astfel miezul proiectului: un colaj de „colțuri rotunde” de lectură care pot fi folosite împreună sau separat, care sunt individualizate cromatic și au personalități puternice, dar care, la final, lasă spațiul liber și flexibil

Cromatica aleasă are rolul de a spori concentrarea și atenția, ambele fiind esențiale într-un astfel de spațiu.

Colțurile rotunde sunt zone de stat, de privit, de admirat, de citit, de discutat, de învățat, de visat, de povestit. Timpul consumat acolo poate căpăta tot felul de forme și implicit poate da naștere unor idei sau activități care până atunci nu aveau cum să își facă locul în viața școlii  „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Dobrovăț.

vederi axonometrice ︎

Gândită ca un cadru fix, biblioteca primește zone de stat la fereastră și la perete și este „modelată” fizic și funcțional de „colțurile rotunde”. 



Acestea sunt mobilate cu mese și scaune care pot fi oricând mutate pentru a adapta sala la alte funcțiuni.

Biblioteca este amplasată perimetral, sub forma unui grid de rafturi care „pune în ordine” cărțile.

Această depozitare flexibilă, dar controlabilă estetic, va genera un fundal bun pentru oricare dintre activitățile conexe ce se vor desfășura în spațiu.




Biblioteca devine un spațiu de poveste care abia așteaptă fie descoperit atât prin lecturile care urmează să aibă un ecou îndelungat în viețile elevilor, precum și prin activitățile care îi vor aduce mai aproape și îi va ajuta să simtă că aparțin locului.

Importanța lecturii pentru dezvoltarea cognitivă și sănătatea emoțională nu este o noutate, iar biblioteca pe care am conceput-o este o invitație directă în sensul acesta. Prin intervențiile cu noimă pe care le-am gândit am reușit să ne detașăm de calitatea instituțională și funcțiunile fixe ale celorlalte spații din clădire.




Instagram ︎ Facebook ︎ LinkedIN ︎ Pinterest
ⓒ 2019-2020 A+noima® | ANPC

contact