Atelier de arhitectură cu noimă





despre noi   •   proiecte   •   jurnal   •   contact  

Pe trepte la școală



PROGRAM  ︎  Reabilitare hol acces școală 
CLIENT  ︎ Asociația Orientat pentru Școala Gimnazială Icușeni
LOCALIZARE ︎  sat Icușeni, comuna Victoria, jud. Iași, România

SUPRAFAȚA  ︎  74 mp

STATUS ︎ Concept | 2020

CONCEPT ARHITECTURĂ ︎ APLUSNOIMA ︎ Ștefania Borș, Alexandra Berdan, Ancuța Costandache

TEXT  ︎ Oana Filip, Ștefania Borș


Aflată în comuna Victoria din județul Iași, școala gimnazială din Icușeni se confruntă cu un nivel ridicat de abandon școlar, în special în rândul familiilor cu mulți copii. Elevii din clasa a V-a și a VI-a sunt cei care renunță cel mai mult la educație pentru că își ajută părinții la treburile din gospodărie.




holul  școlii ︎

Asociația Orientat este, înainte de orice, arma prin care două surori, Marinela și Mona, încearcă să vină cu soluții la tot felul de probleme din jurul nostru, al tuturor. Au o sensibilitate aparte pentru provocările din zona socială, în special cele care țin de educație.

Cu o experiență de peste 20 de ani în accesarea de finanțări, au reușit să pună umărul la multe inițiative care au făcut viața mai bună unor grupuri vulnerabile. Școala de la Icușeni face parte dintr-un demers mai mare și este unul dintre cele mai recente proiecte la care ne-am alăturat.

Marinela și Mona au capitalizat pe marginea faptului că existau fonduri dedicate în direcția asta, așa că au aplicat și au obținut o finanțare pentru prevenirea abandonului școlar.

În tot acest demers, s-au lovit de mai multe neajunsuri ale copiilor respectivi. Și-au dat seama că există multe nevoi neîmplinite, printre care unele țineau de spațiul prost folosit din Școala din Icușeni.

Au apelat la mai mulți arhitecți din Iași, însă implicarea noastră a rămas constantă pe tot parcursul. Mai mult, sperăm să punem umărul și la implementarea soluțiilor de arhitectură pe care le-am propus în acest context.


planul  școlii ︎

plan hol - propunere ︎


Nevoile pe care le-am identificat în vizitele pe care le-am făcut la Școala din Icușeni sunt extrem de clare și pot fi sintetizate în două direcții principale: nevoia de dezvoltare armonioasă prin joacă și învățare și nevoia de optimizare a spațiului holului de acces, astfel încât să acomodeze activități dintre cele mai diverse. 

Holul școlii este unicul spațiu comun al tuturor elevilor. Este locul în care își schimbă încălțările și își lasă hainele dimineața, în care își petrec pauzele în anotimpurile reci și în care desfășoară serbări sau festivități. Asta îl face să fie cel mai funcțional și cel mai reprezentativ spațiu deopotrivă.

Nevoia de a găsi forme de mobilare și depozitare de obiecte dintre cele mai diverse — de la materiale de lucru didactic la mobilier mic, de la haine la încălțăminte, părea cea mai acută și mai urgentă. Pentru a acomoda scenarii variate, mobilarea holului trebuia să se poată modifica ușor. 


scenarii de funcționare ︎

În pauză

Serbare școlară

Ședintă cu părinții


Pentru a optimiza costurile de implementare și timpii de execuție, ne-am dorit să rezolvăm problemele funcționale ale holului cu un singur obiect de mobilier. 


Primul pas a fost să regândim spațiul respectiv și să reordonăm activitățile din el, amplasându-le succesiv: zona de acces și vestiar este urmată de spațiul de explorare și învățare.

Am realizat separarea prin amplasarea unui obiect tip amfiteatru - mobil, care se "deschide" spre spațiul cel mai larg al holului și spre zona de acces în clase. Astfel, amfiteatrul devine obiectul central al încăperii, îndeplinind un dublu rol de separator și catalizator în același timp.

vederi axonometrice ︎
Înainte
După

Înainte
După

Treptele devin „inima” școlii, locul care poate aduna copii la joacă în pauze sau la studiu în orele speciale, dar și pe părinți și profesori la serbări și festivități.

Amfiteatrul este, în primul rând, un mare dulap. În spate, are spații de depozitare pentru haine și materiale de lucru, precum și o banchetă, iar în lateral oferă zone de depozitare pentru obiectele temporare din încăpere, care sunt folosite contextual, cum ar fi scaunele și măsuțele.



detalii gradenă mobilă ︎


Pe trepte la școală nu este doar o metaforă pentru cum elevii își petrec timpul din pauze, ci reprezintă un pretext în jurul căruia am construit un întreg univers.

Treptele devin un simbol în sine, un loc care invită la dialog, la descoperire, la joacă, la premiere și celebrare, dar și la ascultare și înțelegere. Este al elevilor și al profesorilor la fel de mult pe cât poate fi al părinților în anumite momente cheie din viața școlii și implicit a copiilor.


Conceptul propus arată grijă pentru nevoile copiilor, dar și pentru potențialul financiar al întregului proiect. Gesturile simple la care am apelat asigură ușurință în implementare și optimizarea tuturor resurselor necesare. 

perspectivă ︎

Holul ia forma unui spațiu flexibil și primitor, în care se pot desfășura, în voie, o gamă largă de activități, iar în pauzele dintre ore, un loc de joacă, pe care copiii îl pot explora după cum poftesc.


Pereții primesc o înfățișare mai veselă prin gestul simplu de colorare a lor și transformare într-un areal de expunere. De la desene la obiecte de lucru manual, de la fotografii la mici instalații, aceștia pot funcționa ca un fel de galerie pe care toată lumea o poate admira.
desfășurate ︎



perspectivă ︎



︎


Ne face plăcere să ne implicăm în astfel de demersuri de voluntariat prin care cu intervenții simple (re)construim mai multe lumi, care să facă viața mai bună, sau măcar mai blândă, celor care trăiesc în ele.

În ceea ce le privește pe Marinela și Mona, motivația lor de a continua hățișul birocratic este, înainte de orice, emoțională, ceea ce face ca tot efortul depus să fie de demn de admirație.

Să vedem schimbări prin ceea ce facem, fie că vorbim despre copiii care își aleg o profesie în acord cu ei înșiși, fie că vedem strălucirea din ochii lor când învață să facă singuri tiramisu sau momentele de aha ale mămicilor care vin la cursurile pentru părinți. — Marinela


Școala din Icușeni este un proiect-tip realizat în vremea guvernării Năstase, ceea ce înseamnă că soluția propusă poate fi implementată în toate proiectele făcute la vremea respectivă. Dacă știți oameni care ar putea beneficia de munca noastră, vă rugăm să ne dați de veste. Împreună, putem face ca Pe trepte la școală să fie cu adevărat în beneficiul elevilor.
Instagram ︎ Facebook ︎ LinkedIN ︎ Pinterest
ⓒ 2019-2020 A+noima® | ANPC

contact