Atelier de arhitectură cu noimă

februarie 2024

Ghidul colaborării cu noimă




Păstrăm mereu la linia orizontului faptul că arhitectura și designul de interior sunt servicii de nișă, așa că noima din A+noima este adesea (și) despre felul în care inițiem, explicăm și desfășurăm administrativ colaborările.

Dacă nu ai mai colaborat până acum cu o echipă de arhitecți și te gândești să lucrezi cu noi, credem că acest ghid îți va fi (și ne va fi) de ajutor să interacționăm lin și cu folos de la primul contact.


Colaborarea cu noimă, în 5 pași

#1

Ne povestești despre ce ți-ai propus


Înainte să înțelegem noi, e musai să-ți înțelegi tu nevoile.
Care e punctul de start și care e punctul de finish pe care îl vizualizezi? 
E important să porți această discuție, tu cu tine (și cu familia), iar apoi o vom continua (și aprofunda) împreună. Răspunsurile pe care ți le oferi reprezintă o scurtă temă preliminară, de care avem nevoie în această fază.
Pe lângă o descriere a temei cu care plecăm la drum, te vom ruga să ne trimiți și câteva documente.

Am alcătuit un check-list al informațiilor care ne sunt necesare ca să înțelegem cum te putem ajuta.

        (click pe lista care te interesează)

      Pentru construcții de la zero   
    • destinația dorită: cine va locui/utiliza clădirea și în ce scop
      (ex: casă pentru locuire permanentă sau de vacanță, spațiu de birouri sau comercial, clădire industrială ș.a.) 

    •  suprafața utilă dorită (estimativ)

    • numărul de încăperi dorite și funcțiunea lor, anexe (dacă este cazul) 

    • eventuale cerințe speciale legate de funcționalitate 

    • preferințe legate de estetică (dacă e cazul)
      Ne poți trimite arhive de fotografii sau board-uri de Pinterest. 

    • planul de amplasament al terenului
      Îl primești când faci achiziția, face parte din documentele cadastrale. 

    • un pin cu localizarea terenului pe Google Maps

    • certificat de urbanism (dacă ai scos deja unul)
      Ca să înțelegem care sunt constrângerile urbanistice impuse de autorități - ce se poate și ce nu se poate face.


      Pentru construcții existente    
    • destinația actuală a clădirii și destinația dorită, în cazul în care se schimbă

    • obiectivul intervenției: reconfigurare, extindere, reconsolidare
      Care sunt problemele pe care îți dorești să le rezolvi, ce îți dorești în plus sau în minus?

    • suprafața utilă actuală sau zona asupra căreia dorești să intervenim și/sau - în cazul în care ți-ai propus o extindere - suprafața dorită pentru extindere
      (dacă ai stabilit-o)

    • planul/releveul construcției (sperăm să îl ai)
      Ne ajută să vedem dispunerea actuală a încăperilor și circulațiile dintre acestea.

    • eventuale cerințe speciale legate de funcționalitate.

    • preferințe legate de estetică (dacă e cazul)
      Ne poți trimite arhive de fotografii sau board-uri de Pinterest. 

    • fotografii ale spațiului/ clădirii (interior, exterior, după caz)
    • certificat de urbanism (dacă ai scos deja unul)
      Ca să înțelegem care sunt constrângerile urbanistice impuse de autorități - ce se poate și ce nu se poate face.


      Pentru amenajări interioare    
    • destinația actuală a spațiului (rezidențial, comercial, industrial ș.a.) și destinația dorită, în cazul în care se schimbă.
      (ex: transformarea unui apartament în spațiu de birouri).

    • obiectivul și dimensiunea intervenției: amenajare sau reamenajare de interior / finisaje și mobilare / doar mobilare / recompartimentări, finisaje și mobilare

    • suprafața utilă a spațiului sau suprafața zonei asupra căreia dorești să intervenim

    • planul/releveul construcției (sperăm să îl ai)
      Ne ajută să vedem dispunerea actuală a încăperilor și circulațiile dintre acestea.

    • eventuale cerințe speciale legate de felul în care vrei să utilizezi spațiul după (re)amenajare 

    • preferințe legate de estetică (dacă e cazul)
      Ne poți trimite arhive de fotografii sau board-uri de Pinterest. 

    • fotografii ale spațiului existent 
       



Extra gând: de ce te rugăm să ne scrii pe mail

În primul rând, pentru că în scris tindem să ne structurăm mai ușor ideile decât verbal, și așa ne asigurăm că nu omitem vreo precizare importantă.
Apoi, pentru că e mai ușor să păstrăm cu acuratețe și în ordine informațiile pe care ni le oferi și să revenim la ele de câte ori este nevoie.
Ne va fi mai la îndemână și nouă, și ție, să comunicăm eficient.


#2

 Îți pregătim o propunere financiară detaliată


După ce am primit informațiile de la tine, punem cap la cap o ofertă în care includem, pe lângă tarife: descrieri ale pachetelor de servicii, listate în ordinea cronologică, timpi de execuție corelați cu gradul nostru de încărcare actual, un grafic de plată.

Însoțim oferta de un desfășurător al livrabilelor: un document care listează toate serviciile incluse în ofertă, ca să-ți faci o idee cât mai exactă despre cei vei primi când optezi pentru un anumit pachet.

Dacă lista de informații de la pasul #1 ți se pare prea lungă sau încă nu ți-ai definit prea clar obiectivele de start, ori vrei să te ajutăm noi să înțelegi care sunt posibilitățile, o sesiune de consultanță (1-2 h) poate fi ce ai nevoie în acest punct.

* Sesiunea de consultanță se poate desfășura la noi la birou sau „la fața locului”. 
Dacă după această întâlnire mergem mai departe împreună, factura pentru serviciile de consultanță va fi dedusă din costul proiectului final.


Vei primi o propunere completă

#3

Ne întrebi orice


Ia-ți timpul necesar ca să analizezi oferta.

Dacă sună bine pentru tine, dar vrei să ne mai întrebi ceva sau ai vreo neclaritate cu privire la pașii următori, dă-ne de știre.
În funcție de întrebare, ne putem alinia în scris sau putem stabili un call de cca. 30 de minute pentru debriefingul ofertei și clarificarea serviciilor pe care le vei primi, la o dată și o oră convenabile și pentru tine, și pentru noi.

#4

Batem palma


Când ne-am aliniat pe ofertă, semnăm contractul și îți transmitem un email cu pașii următori.

De regulă, toate proiectele încep cu o etapă de Diagnoză sau descoperire, prin care aprofundăm nevoile pe care ni le-ai transmis inițial.

Vei primi spre completare un chestionar, iar apoi vom stabili o vizită la teren / la spațiu.
În prima vizită la teren, facem un studiu fotografic (luăm inclusiv fotografii aeriene, din dronă).
În prima vizită la un spațiu existent, facem fotografii și luăm măsurători.

Răspunsurile tale la chestionar vor fi analizate și corelate cu toate celelalte informații pe care le-am strâns până aici - fotografii, documente.
Vom documenta soluții și variante de răspuns la nevoia ta.

Ne vom întâlni - față în față sau online (dacă nu ești din Iași) ca să îți prezentăm concluziile și vom stabili împreună tema finală de proiectare.


Apoi, se desfășoară celelalte etape agreate:
      • Conceptul - etapă în care dăm răspuns funcțional și estetic temei de proiectare, 
      • Proiectarea tehnică pentru autorizare și execuție și 
      • Implementarea propriu-zisă, în care te putem asista, la cerere.

Toate etapele sunt detaliate în ofertă și poți opta să contractezi una, mai multe sau toate etapele, în funcție de graficul care are cel mai mult sens practic și financiar pentru tine.


#5

Ținem aproape


Menținem comunicarea deschisă pe toată durata colaborării.
Vei fi anunțat din timp când vom avea nevoie de input din partea ta și vom programa cu un avans confortabil întâlnirile de lucru.
Vom aloca timp ca să te ținem la curent cu progresul proiectului și vom avea nevoie de același lucru din partea ta.
Feedback-ul tău după fazele de predare mișcă lucrurile în direcția potrivită.




Întrebările pe care, probabil, vrei să le pui


Și… cât costă?


Nu există un răspuns standard, pentru că fiecare proiect vine cu particularitățile sale. Cu toate acestea, onorariile nu sunt arbitrare.
Analizăm constant efortul investit de echipa noastră și ne-am construit repere de cost raportate la tipul de proiect, precum și amploarea și complexitatea intervenției.
Corelăm aceste repere cu informațiile primite de la tine, dar și cu alți factori, precum gradul de urgență sau dificultățile amplasamentului.

Avem, de asemenea, și un reper de cost orar pe care îl folosim atunci când îți oferim un pachet de consultanță, o vizită pe șantier sau o intervenție de mici dimensiuni.


Cum plătesc?


Conform unui grafic inclus în ofertă și ulterior, în anexa la contractul nostru.

Achitarea onorariului este etapizată - de principiu, vei achita un avans care variază între 20-50%, în funcție de numărul de etape agreate.
Restul de 50-80% din valoarea contractului se achită fie pas cu pas, după fazele de predare, fie după un grafic de tip abonament lunar
(suma totală : nr. de luni de colaborare), în cazul proiectelor de mari dimensiuni, cu caracter predictibil și timp de lucru crescut.

Pachetele de consultanță se achită în avans, iar pachetele de asistență la execuție se achită integral, în luna următoare prestării serviciilor.

Totul este pus negru pe alb.


Ce se întâmplă dacă nu îmi place ce primesc?


Ne dorim la fel de mult ca tine ca soluțiile pe care ți le prezentăm să-ți stârnească acea reacție de „asta e fix ce mi-am dorit” sau, și mai bine, de „nici nu m-aș fi gândit la asta”.

Dar asta nu se întâmplă ca prin minune. Arhitectura are și o dimensiune subiectivă - ce este „frumos” pentru o persoană, poate să nu fie pentru alta.

Putem să evităm tipul acesta de situație. Cum?

În primul rând, e important să ne răsfoiești portofoliul, ca să îți dai seama dacă rezonezi cu abordarea noastră și ceea ce face proiectele noastre să ne reprezinte atât pe noi, cât și pe beneficiarii noștri.

Apoi, să îți iei timp pentru a te implica în procesul de Diagnoză, esențial pentru bunul mers al întregului proiect.
E momentul ideal să clarificăm o dată, de două sau de trei ori ce ne-am propus să obținem, care sunt parametrii obiectivi la care ne raportăm și cum îți imaginezi rezultatul final.

Și, poate cel mai important, să ne oferi feedback onest și detaliat la prezentările intermediare. După întâlnirile de predare, ai la dispoziție până la 2 săptămâni pentru a reflecta și a ne transmite propunerile.

Nu batem în cuie conceptul de arhitectură sau design dintr-o singură mișcare: îți vom prezenta un prim draft, pe care îl vom discuta punct cu punct și îl vom prelucra pe baza feedback-ului oferit de tine.

În cazul în care după al doilea draft de concept îți vei dori să explorezi și alte direcții, poți alege să contractezi variante suplimentare.

Până să ajungem în implementare, vom parcurge mulți pași iterativi, în care implicarea și contribuția ta vor fi necesare.
Ne asigurăm mereu că știi ce se întâmplă în proiectul tău, ce decizii tehnice am luat și ce impact au asupra bugetului.


Dacă mai sunt și alte întrebări, nu ezita să ni le transmiți.
Ne ajută și pe noi să adaptăm acest proces, pentru a face lucrurile și mai clare. :-)


💡 Ai și tu un proiect în minte? Hai să vorbim.
✏️ Scrie-ne pe [email protected] și începem de acolo.


TEXT
Georgiana Covaliu
Alexandra Berdan


FOTOGRAFII 
din proiecte A+noima
Katerina Nedelcu
Alexandra Berdan
Georgiana Covaliu