Atelier de arhitectură cu noimă


Interior ● Educațional

Locuri de visare printre cărți


Am privit neajunsurile spațiului ca pe niște oportunități pe care le putem valorifica, iar fluxurile de trecere ca pe niște trasee care îl modelează și îl transformă într-o experiență în sine. Zonele din afara acestor fluxuri de circulație devin miezul proiectului: un colaj de „colțuri rotunde” de lectură care pot fi folosite împreună sau separat, care sunt individualizate cromatic și au personalități puternice, dar care, la final, lasă spațiul liber și flexibil.



TIP

Interior  Educațional
PROGRAM
Reabilitare bibliotecă școală
CLIENT
FONTIS pentru Școala „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Dobrovăț
LOCALIZARE
Dobrovăț, jud. Iași, România

SUPRAFAȚĂ

40 mp
BUGET

20 000 EUR
DATA

2020
STATUS

Concept







În funcție de utilizarea lor, cărțile au capacitatea de a construi un spațiu pentru imaginație și reflecție greu de egalat. Reprezintă un univers de descoperire și creștere pe care fiecare îl poate devora într-un ritm propriu. 

Am acceptat provocarea  de a reabilita biblioteca școlii „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Dobrovăț, lansată de FONTIS, cu încredere că putem regândi felul în care bibliotecile școlare sunt înțelese și utilizate. Impactul lor depășește cu mult scopul primar, respectiv de inventariere și depozitare de cărți.
Biblioteca este o componentă importantă a resurselor educaționale pentru copiii de la Școala Dobrovăț, deși în prezent este mai mult un depozit decât un spațiu de care ei să beneficieze per se. Spațiul în care va fi amenajată biblioteca este o cameră de 40mp,  situată la primul etaj din clădirea școlii.

Suficientă ca dimensiuni pentru a satisface funcțiunea propusă, biblioteca este grevată de o serie de circulații și relații deficitare cu spații anexe (băi, depozitări).  Astfel, biblioteca actuală nu funcționează ca un spațiu de tip „destinație”, ci ca un spațiu de trecere.



Zonele din afara fluxurilor de trecere devin miezul proiectului: un colaj de „colțuri rotunde” de lectură care pot fi folosite împreună sau separat, care sunt individualizate cromatic și au personalități puternice, dar care, la final, lasă spațiul liber și flexibil.
Colțurile rotunde sunt zone de stat, de privit, de admirat, de citit, de discutat, de învățat, de visat, de povestit. Timpul consumat acolo poate căpăta tot felul de forme și implicit poate da naștere unor idei sau activități care până atunci nu aveau cum să își facă locul în viața școlii din Dobrovăț.




Gândită ca un cadru fix, biblioteca primește zone de stat la fereastră și la perete și este „modelată” fizic și funcțional de „colțurile rotunde”. 
Acestea sunt mobilate cu mese și scaune care pot fi oricând mutate pentru a adapta sala la alte funcțiuni.
Biblioteca este amplasată perimetral, sub forma unui grid de rafturi care „pune în ordine” cărțile. Această depozitare flexibilă, dar controlabilă estetic, va genera un fundal bun pentru oricare dintre activitățile conexe ce se vor desfășura în spațiu.








Proiectul va fi implementat din granturi și cu ajutorul voluntarilor. Din economie de mijloace, am ales să ne concentrăm eforturile pe realizarea efectivă a bibliotecii și am redus intervențiile funcționale majore la minim: fără demolări, gesturi radicale sau materiale scumpe. Intervențiile asupra anexelor se rezumă la reparații și vopsitorii.
Cromatica aleasă are rolul de a spori concentrarea și atenția, ambele fiind esențiale într-un astfel de spațiu.





Biblioteca devine un spațiu de poveste care abia așteaptă fie descoperit atât prin lecturile care urmează să aibă un ecou îndelungat în viețile elevilor, cât și prin activitățile care îi vor aduce mai aproape și îi va ajuta să simtă că aparțin locului.








︎ 


CONCEPT ARHITECTURĂAlexandra Berdan
Alina Andriescu

ILUSTRAȚII
Alina Andriescu
Alexandra Berdan

TEXT

Oana Filip
Alexandra Berdan